vrijdag 25 oktober 2013

Verhuizen naar Tenerife


Verhuizen naar Tenerife

De meest stresserende en moeilijke zaak van heel uw project is niet de beslissing om naar Tenerife te emigreren, maar wel : de verhuizing.
Na de keuze om het grijze van ons land om te wisselen voor een subtropisch klimaat komt de planning voor de verhuis. Sommigen onder ons schuiven dit op de lange baan en onderschatten wat er allemaal bij komt kijken. Eén zaak is zeker : indien je papieren (zie kader nodige dokumenten) onvolledig of niet in orde zijn, investeer je  in  lange wachttijden en onnodig heen en weer geloop. Ik denk dat iedereen deze verloren tijd liever gebruikt om  zich in Tenerife te integreren in plaats van een vaste stek te krijgen bij de douane...



Het begin:
Het vereist soms een moeilijke keuze van wat weg moet of hier blijft. Je zal bij het opmaken van je inventaris tot het besef komen van wat we allemaal te veel hebben in huis. Alvorens een selectie te maken moet je eerst rekening houden met het gegeven naar waar je verhuist. Is het een appartement of een woning? Is het gemeubeld? Hou ook  rekening met het feit dat de woningen in Tenerife veel compacter zijn in oppervlakte en inhoud.

Je taak is nu om een inventaris op te maken van wat je meeneemt. Deze inventaris zal je later moeten laten vertalen of zelf vertalen in het Spaans. Deze  inventarisatie is nodig voor de douane , de verzekering en het verhuisbedrijf.  Deze zal ook  van onschatbare waarde zijn als je eens ter plaatse begint  uit te pakken.  Ideaal is om op je pc een spreadsheet te maken. Later zal blijken dat je spreadsheet een handige tool zal zijn.  Je bezittingen zullen immers verplaatst worden, hetzij rechtsteeks naar de bestemming, of naar een opslagplaats. Het kan zijn dat je bezittingen, alvorens tot hun bestemming te komen verschillende malen zullen op- en afgeladen worden met het resultaat dat alle dozen gemengd worden.

Hoe gaan we verhuizen? Per lucht, langs de weg of per schip?
Alvorens  de mogelijkheden van vervoer aan te snijden, deze belangrijke tips:
Ongeacht welke methode je kiest,  ga je ervoor moeten zorgen dat je papieren correct zijn ingevuld en al de nodige documenten aanwezig zijn. Indien er documenten ontbreken of niet correct zijn ingevuld, is dit om problemen vragen. Het risico om vertraging op te lopen bij de douane is niet gering. Je loopt het risico om invoerbelasting te betalen of in het slechtste geval zelfs dat uw bezittingen in beslag worden genomen indien deze te lang (meer dan één maand) ter plaatse blijven ! Zonder de juiste  documenten bij de hand, zal de douane je goederen niet vrijgeven. Als je de container zelf organiseert, hang je af  van de diensten van een douane-expediteur.  Bijna alle douane-expediteurs zijn gevestigd in het noorden in Santa Cruz. Hou er ook  rekening mee dat niet alles belastingvrij kan worden ingebracht. Het is af te raden om 3 maanden voor je verhuis nieuwe goederen aan te kopen. Deze kunnen in bepaalde omstandigheden  onderworpen worden aan een invoerbelasting.

Luchtvracht:
De  snelste manier om je spullen te verhuizen is  door de lucht. Als je een summiere verhuis plant is luchtvracht een goede optie. Luchtvracht is de enige methode die de tarieven per kilo aanrekent.  Het nadeel zijn de  beperkingen en de  verpakkingsmaten. Deze optie wordt soms gekozen door de overwinteraars die een tweede verblijf ter plaatse hebben.

Langs de weg:
De tweede snelste  methode is via de weg en de veerboot. Een rit van twee dagen over Frankrijk en Spanje, om dan aan te komen in CADIZ en daar de veerboot te nemen en nog eens 2 dagen te varen naar Santa Cruz.

De doe-het-zelf optie:
Sommigen overwegen om zelf hun verhuis te organiseren en met een grote bestelwagen ZELF de overstap te doen. Nadien zal blijken dat de meesten die dit geprobeerd hebben, het nooit meer zullen herhalen.  Het grootste probleem met deze methode is te beslissen wat te doen met de bestelwagen eens ter plaatse? Het is alleen wettelijk toegestaan om uw auto te houden in Spanje voor zes maanden. Nadien zal deze moeten worden geregistreerd. Dit omvat het betalen van een te importeren belasting evenals het aanpakken van het bijbehorende papierwerk. De wederverkoopwaarde van een niet-Spaans ingeschreven voertuig is zeer laag, en de kans op het vinden van een koper tegen de juiste prijs is miniem. Vergeet dit verlies niet mee in je verhuisbudget te tellen.  Na toevoeging van de kosten van benzine, tol en veerboten, zal je inzien dat ook deze optie heel duur kan worden. Daarom ook dat heel weinig mensen besluiten om deze optie te nemen.
We hebben  een summiere  optelsom gemaakt indien je zelf je verhuis zou doen langs de weg:
Vervoermiddel: Renault Transporter,- aantal personen: 2  -vertek: Brussel  - Frankrijk Bordeaux (overnachting= 60€)- Spanje Cadiz= 2185km. Cadiz-veerboot naar Santa Cruz= 2dagen: tol + brandstof= 300€ + 1100€ (veerboot)+60€=  1860€. Waardeverlies bestelwagen: 3000€. totaal= 4860€.
Indien je een verhuisfirma onder de arm neemt, kan het goedkoper zijn, mits deze firma een regelmatige dienst en transport van België naar Tenerife doet. Wij zijn aan het onderhandelen met enkele verhuisfirma's  en proberen zo lage tarieven te bemachtigen.

Per schip: Maritiem containervervoer
De meest gekozen en doeltreffende manier.
Na alle opties over de verschillende manieren van verhuizen naar Tenerife onderzocht te hebben, is zeevervoer of maritiem vervoer de meest gekozen optie. Het transport van uw goederen naar Tenerife duurt ongeveer twee weken. Bij aankomst zullen de goederen worden ingeklaard door uw agent. De container wordt vervolgens geleverd aan het magazijn in Tenerife, waar het wordt uitgeladen en vervolgens bij u wordt geleverd.

Er zijn drie mogelijkheden:
Zelf een container huren.
Een gedeelde container huren (groupage).
Via een verhuisfirma (liefst gespecialiseerd in containervervoer).

Alvorens te beslissen wat de omvang van uw container dient te zijn, moet u natuurlijk een idee van het volume van uw bezittingen hebben. Zorg ervoor dat u niet te veel voorwerpen in een kleine ruimte moet bergen. In het beste geval kan het lukken, maar in het slechtste geval moet u wellicht sommige goederen achter laten en op een volgende container zetten. Dit zou een zeer dure vergissing kunnen zijn.


2 opmerkingen:

  1. mag ik vragen wat de reden was van je verhuizing? Ik bedoel een last minute tenerife elk jaar boeken hoeft niet heel duur te zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gaan ook graag naar Tenerife
    ieder jar weer een top vakantie op top locaties!

    BeantwoordenVerwijderen